N

Sinds 1822

N

expert in wasgoed

N

particulier & zakelijk

Over ons

Uw bedrijfswas of uw persoonlijke was, Wasserij Smeele staat voor u klaar sinds 1822. Wij weten als geen ander hoe we uw was weer schoon kunnen krijgen.

Familiebedrijf sinds 1822

De Wasserij vindt zijn oorsprong al in ongeveer 1605. Het bedrijf werkt voornamelijk regionaal, waarbij het verzorgingsgebied ruwweg wordt begrensd door Hoek van Holland, Delft, Dordrecht en Voorne Putten

Door de jaren heen is het nodige bij wasserij Smeele veranderd. Dit is ook door anderen opgemerkt. Met als gevolg dat wij in Maassluis in 2004 genomineerd zijn tot ondernemer van het jaar en in 2005 zelfs verkozen zijn tot ondernemer van het jaar!

Binnenkomst

De overgrote meerderheid van het wasgoed dat wij verzorgen wordt door onze chauffeurs binnengebracht. Onze ervaren chauffeurs zijn in de meeste gevallen dan ook de directe contactpersoon voor onze relaties. Uiteraard wordt er, indien nodig, ook vanuit de wasserij zelf contact onderhouden met de betreffende relatie. Wij registreren het wasgoed direct na binnenkomst, om een wijze die wij met onze klant hebben afgesproken. In de meeste gevallen gaat het hierbij om standaard afspraken. Dit betekent bijvoorbeeld dat al het persoonsgebonden wasgoed, van particulieren en personen binnen zorginstellingen, per stuk worden geteld en genoteerd in de waslijsten.

Wanneer het wasgoed geregistreerd is en, indien nodig, van een klantnummer is voorzien, dan wordt het op wasproces gesorteerd. Wij behandelen iedere soort wasgoed.

Om alle soorten wasgoed effectief te kunnen behandelen, is het noodzakelijk om ieder soort vuil op een specifieke wijze aan te passen. Vlekken op kleding van particulieren of bewoners van een zorginstellingen zijn immers van andere aard dan vlekken in bedrijfskleding van een autogarage of een restaurant.

Waszakken Wsserij Smeele
Wassen bij Wasserij Smeele

Wassen

Wij maken gebruik van ongeveer 15 wasprogramma’s die we, indien nodig, ook weer handmatig kunnen bijsturen.

Wasserij Smeele zet zich in om de kosten van wasprocessen zo laag mogelijk te houden. Wanneer wij deze voor onszelf laag kunnen houden, kunnen wij de tarieven voor onze klanten ook aantrekkelijk houden. Dit betekent onder meer dan wasmachines optimaal gebruikt moeten worden. In de praktijk kan dit betekenen dat dezelfde soorten wasgoed van verschillende klanten tegelijk of bij elkaar worden gewassen.

Opvouwen

Na het was proces, waarbij een groot deel van de was door een grote volautomatische wasstraat gaat, wordt het wasgoed naar de volgende afdeling gebracht.

Het opvouwen van lijfgoed wordt door ervaren personen uitgevoerd. Deze groep medewerkers zorgt tegelijkertijd voor het bedienen van een aantal computergestuurde drogers waarin zij apart wasgoed, zoals fijne bovenkleding of sokken, laten drogen. Na het drogen wordt ook dit wasgoed netjes opgevouwen of, indien door de klant gewenst, op haakjes gehangen.

Was opvouwen - Wasserij Smeele
Strijken Wasserij Smeele

Strijken

De overhemden, pyjamajassen, nachtjaponnen en bijvoorbeeld de koksjassen worden geperst ofwel gestreken op speciaal daarvoor bestemde machines. Het persen doen we voornamelijk met de pyjamajassen, nachtjaponnen en koksjassen. Daarentegen worden de overhemden en blouses, indien mogelijk, geblazen. Dit is een effectieve methode. Het blazen werkt in de meeste gevallen goed, omdat de overhemden dunner van stof zijn. Door het te blazen, blijft de stof soepel en wordt het toch netjes glad, in plaats van dat het resultaat stijf en plat is.

Platgoed is in onze wasserij een verzamelnaam voor al het huishoudlinnen dat netjes glad en gestreken geretourneerd moet worden naar de klant. U kunt hierbij denken aan onder meer theedoeken, lakens, dekbedhoezen, servetten, tafellakens en nog meer van dat soort artikelen. Het kan hierbij gaan om zorglinnengoed, maar bijvoorbeeld ook om linnengoed van horecabedrijven.

Het platgoed wordt gestreken met behulp van een mangel, welke gezien kan worden als een grote strijkmachine. Aan de insteekzijde wordt het wasgoed glad ingestoken. De mangel functioneert als strijkijzer, waarachter een vouwmachine staat die het wasgoed automatisch opvouwt.

In bepaalde gevallen is gestreken wasgoed van een dergelijk formaat dat het niet automatisch kan worden gevouwen. In dit geval wordt het opvouwen van dit gestreken wasgoed uiteraard gewoon weer ambachtelijk werk.

Uitleveren

Bij Wasserij Smeele maken wij gebruik van een nummersysteem. Iedereen die wij ons wasgoed inlevert krijgt een eigen klantnummer, ook wel een wasnummer. Hierdoor kunnen wij na de afwerking alle was weer uitsplitsen. Wanneer het wasgoed per klant is opgesplitst, dan controleren wij aan de hand van ingevulde waslijsten of de was compleet is. Na goedkeuring pakken wij het wasgoed in en zetten het klaar voor de expeditieafdeling.

Wanneer het proces volledig is doorlopen, en alles netjes is afgewerkt voor de klant, dan wordt het wasgoed weer klaargemaakt voor expeditie terug naar de klant. Onze chauffeurs brengen het wasgoed precies volgens afspraak terug naar de locatie van onze relatie.

Wij vinden het belangrijk om te blijven groeien, ontwikkelen en innoveren. Met regelmaat scherpen wij onze werkwijze aan en optimaliseren wij onze processen om onze klanten nóg efficiënter van dienst te kunnen zijn.

webwas09

Wij hopen dat u een idee heeft gekregen van de werkzaamheden in een wasserij.

Wasserij Smeele werkt met een team van 15 medewerkers om onze klanten volledig naar wens van dienst te kunnen zijn. Een groot deel van ons team bestaat uit parttimers en een aantal studenten. Samen zetten wij ons dagelijks in om onze groeiende klantenkring steeds naar volle tevredenheid van dienst te zijn. Wij hopen dat u een mooi idee heeft gekregen van onze wasserij en onze werkwijze.

Heeft u toch nog vragen of wilt u meer informatie en advies?
Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

"Al jarenlang doet Wasserij Smeele onze bedrijfskleding. We zijn erg tevreden en blij met de persoonlijke benadering"

– Hotel de Overvecht

Ook schone bedrijfskleding?