Wasserij Smeele

Informatie

Aan de hand van een aantal foto’s, die door Roger van der Kraan zijn gemaakt, neem ik u bij de hand voor een korte rondleiding door ons bedrijf.

De overgrote meerderheid van ons wasgoed wordt door onze chauffeurs binnengebracht. Zij zijn veelal ook onze contactpersoon naar onze relaties. waar nodig is hebben wij uiteraard rechtstreeks vanuit de wasserij contact met de betreffende personen. Na binnenkomst wordt het wasgoed geregistreerd op de wijze die wij hebben afgesproken met onze klant. Hiervoor zijn over het algemeen de standaard afspraken voldoende. Bijvoorbeeld al het persoonsgebonden wasgoed, dit is wasgoed van particulieren en bejaarden, wordt per stuk geteld en opgeschreven in een schrift waarin waslijsten staan.

Als al het wasgoed op de juiste wijze is geregistreerd en, indien nodig, is voorzien van een klantnummer, wordt het wasgoed gesorteerd op wasproces. Zoals u in de inleiding heeft kunnen lezen behandelen wij ieder soort wasgoed.

Om dit te kunnen doen, moeten we ieder soort vuil op een aparte manier aanpakken. Immers op een overall van een automonteur zullen andere vlekken zitten, dan bij een kok op zijn buis of een bewoner van een bejaarden tehuis op het servet.

Wij maken gebruik van ongeveer 15 wasprogramma’s die we, indien nodig, ook weer handmatig kunnen bijsturen.

Om de kosten van het wasproces en daarmee ook voor onze klant zo beperkt mogelijk te houden moeten wij de kosten van het gehele wasproces zo laag mogelijk houden. Dit houdt onder andere in, dat de wasmachines optimaal gebruikt moeten worden. Om dit te bereiken moeten er soms verschillende klanten met hetzelfde soort wasgoed tegelijk of bij elkaar gewassen worden.

Na het was proces, waarbij een groot deel van de was door een grote volautomatische wasstraat gaat, wordt het wasgoed naar de volgende afdeling gebracht.

Het lijfgoed wordt handmatig door een aantal mensen opgevouwen. Deze groep zorgt tegelijkertijd voor de bediening van een aantal computer geregelde drogers,waarin zij apartwasgoed, zoals bijvoorbeeld fijne bovenkleding of sokken, laten drogen. Ook dit wasgoed wordt na het drogen netjes opgevouwen of als de klant dit wenst op een haakje opgehangen.


De overhemden, pyjamajassen, nachtjaponnen en onder andere de koksjassen worden geperst ofwel gestreken op speciaal daarvoor bestemde machines. Het persen doen we voornamelijk met de pyjamajassen, nachtjaponnen en koksjassen. Daarentegen worden de overhemden en blouses, indien mogelijk, geblazen. Omdat overhemden vaak dunner van stof zijn lukt dit blazen goed. Het voordeel is dat het soepel blijft en toch netjes glad wordt i.p.v. stijf en plat.

Het huishoudlinnen dat er netjes glad en gestreken uit moet zien noemen wij in de wasserij het platgoed. Je moet hierbij denken aan theedoeken, lakens, dekbedhoezen, servetten, tafellakens en nog meer van dat soort artikelen.

Dit platgoed strijken wij met een hele grote strijkmachine ofwel mangel. Aan de insteekzijde wordt het wasgoed glad ingestoken. De mangel functioneert als strijkijzer, waar achter een vouwmachine staat die het wasgoed automatisch opvouwt.

Soms is het gestreken artikel zo groot dat het niet automatisch gevouwen kan worden. Dan is het toch weer ambachtelijk handwerk.

Als de afwerking is geweest is het de hoogste tijd om het wasgoed weer klaar te maken voor de expeditie, zodat de chauffeurs de was weer precies volgens afspraak kunnen terug brengen bij de klant.

Door gebruik te maken van een nummersysteem, waarbij iedereen, die wasgoed bij ons inlevert, een eigen klantnummer ofwel wasnummer heeft, kunnen we het wasgoed na de afwerking weer uitsplitsen. Nadat het wasgoed weer per klant is opgesplitst, controleren wij door middel van ingevulde waslijsten of de was compleet is. Als de was compleet is, dan pakken wij hem in en wordt deze klaargezet voor de expeditie afdeling.

Om dit werk tot een goed einde te brengen hebben wij een team van 45 mensen ter beschikking. Het overgrote deel hiervan is parttimer en een aantal zijn nog student. Samen zetten we iedere dag ons beste beentje voor, om onze steeds groeiende klantenkring naar volle tevredenheid van dienst te zijn. In een grote vogelvlucht hebben we u hiermee door onze wasserij geleid.

Wij hopen dat u een idee heeft gekregen van de werkzaamheden in een wasserij.

Nabije toekomstplannen: Zoals in ieder bedrijf staan de ontwikkelingen niet stil. Hieraan kunnen wij niet voorbij gaan. Daarom hebben wij voor het komende jaar als doel een nieuw wasgoed registratie systeem in te voeren. Dit nieuwe systeem biedt veel meer inzicht in gebruiksstromen van wasgoed. Dit kan met name interessant zijn voor bejaarden-en Verzorgingstehuizen en bedrijven.